Recital fortepianowy „Invention”

Kiedy:
13 Listopad 2018@19:00
2018-11-13T19:00:00+01:00
2018-11-13T19:15:00+01:00
Gdzie:
Sala Koncertowa
Kawaleryjska 5
15-001 Białystok
Polska

Aleksander Dębicz

Wstęp wolny

Wytrawnie, barokowo-hiphopowo – nowy album Dębicza INVENTION!

Pod koniec września ukazał się najnowszy album artysty, którego wybory kuszą, a jednocześnie burzą strefę komfortu. Nic nie jest oczywiste. W Bachu szuka współczesnego groove’u, improwizując – ucieka od jazzu. Trudno go przez to zdefiniować, ale też nie da się przejść obok niego obojętnie. Aleksander Dębicz – bo o nim mowa – wydaje właśnie drugi solowy album pt. INVENTION!

Po pierwszym krążku „Cinematic Piano” porównywano go do Einaudiego czy Arnaldsa i zwrócił na siebie uwagę brytyjskich mediów. Drugi, „Bach Stories”, zachwycił koneserów i ekspertów kunsztem najwyższej próby, zarówno w interpretacji muzyki barokowej, jak i w kameralnej improwizacji. Najnowszy album „INVENTION” to odważne połączenie tradycji i nowoczesności, baroku, hip-hopu, improwizacji i klasyki.

Fani niezwykłego pianisty znają już jego talent do łączenia światów z pozoru pozostających na skrajnych biegunach stylistycznych. Muzyka filmowa, barokowa, nowoczesna, mroczna i gęsta, a może eteryczna i ulotna? Wszystkie one splatają się w jego albumach w całość niezwykle smaczną i koherentną. Styl jego interpretacji i improwizacji wymyka się kategoryzacji, będąc odbiciem współczesnej rzeczywistości, nieustannym kalejdoskopem zdarzeń, wrażeń i emocji.

Tym razem Dębicz sięga po miniaturowe arcydzieła Bacha i łączy je z własnymi kompozycjami inspirowanymi muzyką hiphopową. Powstaje wytrawna mikstura o bogatym aromacie,
w której rozsmakować się mogą zarówno koneserzy, jak i poszukiwacze nowych doznań.
„Gram Bacha bo lubię!” – mówi ze śmiechem i nonszalancją, aby po chwili z wypiekami na twarzy śledzić detale barokowych ozdobników, traktatów i historii. Nagrywa komplet Inwencji i Sinfonii arcymistrza muzyki klawiszowej, aby pokazać ich skondensowane piękno, zaklętą w nich ponadczasowość i prawdę. Artysta nie byłby sobą, gdyby na płycie nie znalazły się jego autorskie kompozycje. Siła kreacji i improwizacji pociąga go od początku muzycznej drogi. Dlatego w „INVENTION” znajdziemy cztery toccaty, inspirowane zetknięciem muzyki hip-hopowej i barokowej. Hip-hop i pianista?! Czemu nie. Dla Dębicza granice w sztuce i muzyce nie istnieją – słucha wszystkiego, chłonie barwny świat taki, jakim jest, nie kategoryzując, tworząc własne zaskakujące połączenia smaków.

Płyty słucha się jednym tchem. Klasyczna część mieni się różnorodnością, pozwalając jednocześnie na chwilę skupienia, zatrzymania w biegu. Dębicz nie trzyma się utartych schematów, czyta Bacha na nowo, chwytając to co w nim najbardziej współczesne i nam bliskie. Wraz z pierwszą toccatą wracamy do rzeczywistości, z jej całą ożywczą energią, vibem i groovem.

„INVENTION” to szalona uczta, w której każdy kęs – znaczy

ALEKSANDER DĘBICZ jest młodym polskim pianistą i kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja. Artysta jest prekursorem nowego kierunku w muzyce klasycznej – nowej europejskiej muzyki improwizowanej, która wyrasta z muzyki klasycznej, nie zaś z jazzu.

Aleksander Dębicz powraca do praktyki znanej do końca XIX wieku, kiedy to kompozytorzy –wirtuozi, jak choćby Bach, Paganini, List czy Chopin, improwizowali przed publicznością. Każdy koncert i każdy recital jest przez to niepowtarzalny – artysta improwizuje, przy niezmiennym zarysie kompozycji, jej ostateczny kształt jest za każdym razem inny, co wynika z emocji chwili, kontaktu artysty z publicznością, reakcji publiczności na muzykę. Dębicz nie opiera się na kolejnej interpretacji zapisu nutowego, ale odnosi się do tego zapisu także
w formie improwizacji. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza
o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego kompozytora.

Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z DJ-ami i grafikami, tworzącymi animacje komputerowe. Trend ten nie jest przypadkowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego pokolenia twórców i słuchaczy. Jednak główny nurt aktywności artystycznej Aleksandra Dębicza opiera się na muzyce klasycznej, zwłaszcza twórczości Bacha i Scriabina, których jest niezrównanym interpretatorem.

Artysta, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej, doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów m. in: Roberta Levina, Andrasa Schiffa, Andrea Bonatty, Katarzyny Popowej-Zydroń czy Aleksieja Orłowieckiego. Koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in.: I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Bacha na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty Haydna na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Bremie w Niemczech (2005), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w Rumunii (2006), był finalistą Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003) oraz półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010). W 2013 roku, deklasując konkurencję, zwyciężył w konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest.

Dębicz jest także kompozytorem. W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową o tym właśnie tytule.
W 2016 roku Aleksander Dębicz napisał i nagrał muzykę do filmu Michała Bukojemskiego „Zjazd absolwentów”, a także rozpoczął współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, tworząc muzykę do spektaklu „Kłopoty ze spadkiem” i opracowanie muzyczne spektaklu „Fifi”. W 2017 roku napisał muzykę do spektaklu „Marlena”, którego premiera odbędzie się 27.10. 2017 w Teatrze Polskim w Warszawie.

W programie:
J. S. Bach – Inwencje BWV 772-786
– Sinfonie BWV 787-801
A. Dębicz – 4 Toccaty