„Koncert promocyjny płyty z pieśniami kompozytorów polskich na sopran, wiolonczelę i fortepian”

Kiedy:
8 Grudzień 2018@19:00
2018-12-08T19:00:00+01:00
2018-12-08T19:15:00+01:00
Gdzie:
Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Występują:
Marta Wróblewska – sopran
Anna Wróbel – wiolonczela
Małgorzata Marczyk – fortepian

W programie:
W. Rzepko – Rok w pieśni (wybór)
I.F. Dobrzyński – La partenza
I. Komorowski – Drzym sobie duszo
S. Moniuszko – Le reve
J. Nowakowski – Boleść serca
I. Nowakowski – Łza tęsknoty
K. Lubomirski – La consolazione
P. Wróbel – Pieśń na sopran, wiolonczelę i fortepian

Wstęp wolny

MARTA WRÓBLEWSKA – sopran, doktor habilitowany sztuki, kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ensemble QuattroVoce. Adiunkt na białostockiej Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, nauczyciel śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych oraz II dyrygent Chóru Miasta Białegostoku. Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Dokonała wielu prawykonań. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Subtilior Ensemble i Diletto. Współpracowała z zespołami: Le Poème Harmonique, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719. Ma w dorobku ponad dwadzieścia płyt kompaktowych solowych i kameralnych (DUX, Acte Préalable, Musicon). Płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna. W roku 2018 artystka została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku i Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury

ANNA WRÓBEL urodziła się 13 września 1981 r. w Warszawie. Pochodzi z rodziny o szerokich tradycjach muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiała u prof. A. Orkisza, R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz I. Monighettiego. W 2007 r. miała zaszczyt uczestniczyć w kursach zorganizowanych w Caracas, prowadzonych przez świetnego wenezuelskiego wiolonczelistę dr Williama Molinę. Na zakończenie kursu, w ramach uznania dla jej talentu i zdolności została przyjęta w poczet członków elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej. Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w wielu miastach Polski, krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli, gdzie w 2010 r. wykonała utwór Piotra Wróbla „Moliendo cafe” oparty na wenezuelskich melodiach ludowych. Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Również jako pierwsza, od 1868 r. wykonała i, wraz z zespołem Camerata Vistula nagrała dla „Pro Musica Camerata” – utwór polskiego kompozytora Antoniego Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy. Wraz z pianistą M. Rutkowskim nagrała dla firmy „Dux” Suitę na wiolonczelę i fortepian – innego, znakomitego polskiego kompozytora – Aleksandra Kulikowskiego. Anna Wróbel ma na swoim koncie także pierwsze współczesne wykonanie „Fantazji” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną A. Stolpego oraz „Serenady” na ten sam skład – M. Popławskiego, a także „Suity” Witolda Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet smyczkowy. Wraz z pianistą Mariuszem Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes”, na której znalazły się polskie miniatury wiolonczelowe. Jest to światowa premiera fonograficzna. Anna Wróbel, wraz z Rodzicami – Andrzejem Wróblem i Elżbietą Piwkowską-Wróbel tworzy Rodzinne Trio Wiolonczelowe. Dla tej formacji powstało wiele utworów takich polskich kompozytorów jak Jerzy Maksymiuk, Jerzy Derfel, Benedykt Konowalski, Piotr Wróbel. Anna Wróbel prowadzi ożywioną działalność koncertową, grając zarówno w zespołach kameralnych i orkiestrach. Występuje też jako solistka. Anna Wróbel jest też absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 2012 Anna Wróbel uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 2016 otrzymała habilitację. Wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza nagrała Koncert wiolonczelowy Aleksandra Kulikowskiego, a z zespołem Camerata Vistula nagrała płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się utwory polskie na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Są to, kolejne w dorobku wiolonczelistki – światowe premiery fonograficzne. Ostatnio artystka nagrała wszystkie kaprysy na wiolonczelę solo Alfredo Piattiego. Anna Wróbel od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku.

MAŁGORZATA MARCZYK – pianistka, urodzona 1 stycznia 1991 r. w Zambrowie. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku w klasie fortepianu prof. J. Maciejewskiego. Część studiów odbyła w Estonian Academy of Music and Theatre w Tallinie. W maju 2016 roku uzyskała dyplom ukończenia Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Absolwentka Podyplomowych Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.. W 2013 roku brała udział w międzynarodowym projekcie orkiestrowym „I, Culture Orchestra”, zrzeszającym młodych muzyków z Europy Wschodniej, w ramach którego koncertowała w Polsce, Szwecji, Danii, Estonii, Ukrainie, Islandii oraz podczas Szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie. Jako solistka i kameralistka koncertuje w wielu miastach Polski i poza jej granicami. Nieprzerwanie uczestniczy w licznych festiwalach muzycznych (Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej, Podlaski Festiwal Nauki Sztuki, Festiwal Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Powiatu Legionowskiego) oraz współpracuje z wieloma instytucjami kultury (Filharmonia Narodowa, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne). Na polu kameralistyki, którą darzy szczególnym zainteresowaniem, współpracuje z wieloma instrumentalistami i wokalistami, wykonując głównie utwory polskich kompozytorów. Preferencje repertuarowe pianistki kierują się ku muzyce kameralnej XIX i XX wieku. Wraz z wiolonczelistką Anną Wróbel podczas licznych koncertów, projektów i festiwali dokonała wielu wykonań i prawykonań polskich dzieł muzyki wiolonczelowej. Od 2014 roku nieprzerwanie współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Obecnie zatrudniona na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest pianistką w klasie śpiewu solowego ad. dr Adama Zdunikowskiego we współpracy z Zakładem Wokalistyki Wydziału Instrumentalno–Pedagogicznego w Białymstoku.