Koncert orkiestry symfonicznej UMFC

Kiedy:
18 Październik 2016@19:00 – 20:00
2016-10-18T19:00:00+02:00
2016-10-18T20:00:00+02:00
Gdzie:
Sala Koncertowa
Podleśna 2
Białystok
Polska

Radosław Labahua – dyrygent

Soliści:

Sylwester Sobola – obój, Wojciech Mrozek – klarnet, Artur Kasperek – fagot, Tomasz Czekała – róg

 

W programie:

H. Czyż – Canzona di barocca
W. A. Mozart – Sinfonia Concertante KV 297 b
J. Brahms – Wariacje na temat Haydna op.56

RADOSŁAW LABAHUA dyrygent, producent muzyczny, trębacz
Ukończył dyrygenturę symfoniczno – operową w Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie. Odbył staż dyrygencki w Konserwatorium Muzycznym im. M. Rimskiego – Korsakowa w Sankt – Petersburgu. Podczas stażu uczestniczył w zajęciach prowadzonych przez światowej sławy dyrygenta i pedagoga prof. Ilię Musina. Swą działalność artystyczną prowadzi na wielu polach. Od koncertów ze współczesną muzyką kameralną i symfoniczną, przez spektakle operowe, do wielkoobsadowych koncertów „cross-art” – łączących symfonikę z różnymi stylistykami, takimi jak jazz, rock, hip-hop i inne.
Współpracuje z czołowymi polskimi orkiestrami symfonicznymi, m.in.: Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Narodowego Forum Muzyki, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, Polską Orkiestrą Radiową, Warszawską Operą Kameralną, Orkiestrą Leopoldinum, Orkiestrą Sinfonia Viva, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego w Poznaniu, Orkiestrą Filharmonii i Opery Podlaskiej w Białymstoku, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej i innym polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Posiada w dorobku ponad 20 programów telewizyjnych, które zrealizował jako dyrygent i kierownik muzyczny.

SYLWESTER SOBOLA obój
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończył w 1986 roku w klasie oboju prof. Edwarda Mandery. W latach 1986-1991 pracował w Polskiej Filharmonii Kameralnej Wojciecha Rajskiego w Sopocie. W latach 1991-1997 pracował w Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Od 1997 roku jest solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Prowadzi seminaria metodyczno-programowe dla nauczycieli szkół muzycznych I i II stopnia. Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju, z takimi jak: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Warszawie i inne. Prowadzi działalność artystyczną jako solista i kameralista, dokonał wielu nagrań archiwalnych i płytowych oraz wykonał wiele premier operowych. Koncertował w takich krajach jak: Japonia, Chiny, Niemcy, Dania, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Emiraty Arabskie, Oman, Liban i inne. W latach 1992-2001 prowadził klasę oboju w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2002 roku jest wykładowcą oboju na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białystoku.

WOYTEK MROZEK klarnet
Należy do grona najwybitniejszych współczesnych klarnecistów. Wykształcenie zdobył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz w Hochschule für Musik w Monachium (dyplom mistrzowski z wyróżnieniem). Artysta jest zdobywcą dwóch prestiżowych stypendiów: DAAD – Dwuletnie Stypendium Rządu Niemiec, które przyznano mu dwukrotnie oraz YAMAHA Music Foundation of Europe. Jest także laureatem wielu prestiżowych konkursów, m. in. III Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach oraz I Nagrody w Międzyuczelnianym Konkursie Klarnetowym w Monachium. Otrzymał także nagrodę specjalną Rektora Akademii Poznańskiej za najlepsze wykonanie utworu polskiego, oraz nagrodę specjalną dziennikarzy i krytyków Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Złota Trąbka Eustachiusza”. W latach 1992 – 1998 roku związany był z organizacją Yehudi Menuhin Live Music Now (LMN). „…Gra tego artysty wyróżnia się oprócz znakomitej techniki dużą inteligencją muzyczną oraz ciepłym dźwiękiem, spontanicznością i uczuciowością. Dwa razy występował w renomowanej sali Prinzregententheater w Monachium na uroczystych koncertach LMN w obecności Lorda Yehudi Menuhina i Profesora Augusta Everdinga. Nie tylko z powodu jego wysokich kwalifikacji lecz także wielkiej autentyczności i miłego sposobu bycia – polecam jak najgoręcej Pana Wojtka Mrozka wszystkim kolegom muzykom, impresariom i sponsorom” (rekomendacja Yehudi Menuhina, Monachium, 10.03.1997) „… należy do grona poszukiwanych na świecie artystów…” (artykuł w Süddeutsche Zeitung) Artysta słynie z niekonwencjonalnych pomysłów i nieposkromionej wyobraźni. Nieustannie poszukuje nowych środków wyrazu, konsekwentnie przekraczając tradycyjne podejście do profesji muzyka-instrumentalisty. Wciąż poszerza zakres swej twórczej aktywności. Z właściwą sobie dynamiką wykracza poza schematy dzielące muzykę na popularną i elitarną. W swoich zaskakujących projektach łączy role wszechstronnego instrumentalisty, kompozytora, aranżera i dyrygenta. Wojciech Mrozek koncertuje na całym świecie (Europa, Azja, Australia, Afryka, Ameryka Południowa, Ameryka Północna). Bierze udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, w programach TV oraz nagraniach dla rozgłośni radiowych. Współpracuje z licznymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami filharmonicznymi, a także z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Amadeus Chamber Orchestra, Leopoldinum, Capella Bydgostiensis, Wielka Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, International Orchestra of European Union, oraz z kwartetami: Camerata, Henschel, Rodin. Współpracuje także z artystami takimi jak: Krzesimir Dębski, Konstanty Andrzej Kulka, Michał Nesterowicz, Nigel Kennedy, Wolfgang Meyer, Bill Prince, Eddie Daniels, Charles Naidich, Andrzej Ratusiński, Ingolf Turban, Konstanty Vileński, Krzysztof Herdzin, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Jagodziński, Ewa Bem.W latach 2002 – 2006 pełnił funkcję głównego dyrygenta Chamber Philharmonic Orchestra Leopolis. Jego dyrygencki debiut miał miejsce w Paryżu. Wkrótce po nim pojawiły się liczne propozycje koncertowe oraz oferta nagrania dla paryskiej firmy fonograficznej EROL płyty CD „Dworzak i Czajkowski – Serenady na orkiestrę smyczkową”. Od 2003 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Muzyka w Sandomierzu”, gdzie w roku 2007 za skomponowanie Missa Solemnis Sandomiriensis „Beati Mundo Corde” otrzymał zaszczytny tytuł „Honorowego Obywatela i Mecenasa Kultury Ziemi Sandomierskiej”. Od 2013 roku pełni również funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Ełckie Krople Dźwięków. Od 2010 roku na stanowisku adiunkta prowadzi klasę klarnetu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku. Wojciech Mrozek ma w swoim dorobku nagranie 28 płyt CD i 9 płyt DVD. Wśród jego kompozycji na szczególną uwagę zasługują: Missa Solemnis Sandomiriensis, Kantata Culmiensis, Gaude Mater Polonia, Totus Tuus, Koncert na klarnet nr 1, Humoresque na 3 klarnety i orkiestrę oraz cykle kilkudziesięciu Tańców na klarnet solo i orkiestrę symfoniczną, kameralną lub smyczkową.

ARTUR KASPEREK fagot

Urodzony w Lublinie, gdzie ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Lipińskiego w klasie fagotu Grażyny Woć-Kowalik. Studia odbył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogumiła Gadawskiego, a umiejętności instrumentalne doskonalił u prof. Klausa Thunemanna. Jest laureatem konkursów solowych i kameralnych, m.in. III nagrody na konkursie kameralnym w Poczdamie w 1998 roku. Współzałożyciel i pierwszy fagocista kwartetu fagotowego Varsovia oraz wieloletni członek kwintetu Varsovia Nova, z którym wykonał dziesiątki koncertów na festiwalach w całej Europie. Współzałożyciel i fagocista sekstetu Gruppo di Tempera. Od wielu lat współpracuje z czołowymi polskimi orkiestrami. Był między innymi solistą Polskiej Filharmonii Kameralnej (1990–1994) oraz, a w 1999 roku był pierwszym fagocistą Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana, z którą dokonał uhonorowanego wieloma prestiżowymi nagrodami nagrania obu Koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina dla wytwórni Deutche Gramofon. Obecnie jest solistą i kierownikiem sekcji fagotów Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (z orkiestrą współpracuje od 1992 roku), oraz solistą orkiestry Sinfonietta Cracovia i Polskiej Orkiestry Radiowej (od 1994 roku). Współpracuje nadto z zespołami: Concerto Avenna, Polska Filharmonia Kameralna, Ensemble de Narol, Sinfonia Varsovia, New Art Ensamble, Gruppo di Tempera (z którą w 2015 roku wydał debiutancką płytę) Ma na swoim koncie kilkadziesiąt występów solowych w Polsce i za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Francja, Rosja, Białoruś) z takimi m.in. orkiestrami, jak: Filharmonia Narodowa Białorusi, Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna, Polska Filharmonia Kameralna, Capella Bydgostiensis, Śląska Orkiestra Kameralna, Filharmonie w Białymstoku, Lublinie, Szczecinie, Rzeszowie, Orkiestra Kameralna „Orfeusz”, z którymi wykonywał m.in. koncerty Mozarta, Webera, Hummla, Vivaldiego, Richarda Straussa, Panufnika i Villa-Lobosa. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Lorin Maazel, Valery Gergiev, Claudio Abbado, Christoph Eschenbach, Marc Minkowski. Współpracuje z orkiestrami prowadząc próby i warsztaty z sekcjami instrumentów dętych Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Akademii Beethovenowskiej, Opery w Poznaniu oraz Filharmonii w Opolu. Jako solista i kameralista nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną, a jego wychowankowie zdobywają liczne nagrody na konkursach, grają w czołowych orkiestrach i należą do najwybitniejszych młodych polskich fagocistów. Prowadzi seminaria, warsztaty fagotowe i jest jurorem na wielu konkursach w kraju i za granicą. W 2012 roku uzyskał tytuł doktora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W tym samym roku został adiunktem w klasie fagotu. W roku 2016 uzyskał tytuł doktora habilitowanego swojej macierzystej uczelni.

TOMASZ CZEKAŁA róg
(ur. 9 sierpnia 1966 roku) edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej I st. w Olecku i kontynuował ją w PSM II st. w Białymstoku. Studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Mieczysława Korcza ukończył w roku 1991. Obecnie pracuje jako pierwszy waltornista w orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, z którą wielokrotnie koncertował jako solista, a także dokonał wielu nagrań płytowych. W roku 1987 został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentów Dętych Szkół Średnich w Koszalinie.

Od wielu lat wraz z kwintetem dętym „Senza Battuta” koncertował na polskich scenach i dokonał nagrań radiowych, a w roku 2001 wydał płytę CD. Tomasz Czekała od lat współpracuje z wieloma zespołami orkiestrowymi ( National India Symfonic Orchestra, Filharonia Śląska, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Olsztyńska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Radiowa i wiele innych) zarówno symfonicznymi jak i kameralnymi, z którymi występował na scenach krajowych i zagranicznych, a także dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Od 1992 r. prowadzi klasę waltorni w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku.