Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej

Kiedy:
13 Listopad 2018 – 19 Listopad 2018 całodniowy
2018-11-13T00:00:00+01:00
2018-11-20T00:00:00+01:00

Tegoroczny Festiwal Sztuk Dawnych rozpocznie (13 listopada) monumentalne dzieło działającego w Rosji polskiego kompozytora – Józefa Kozłowskiego – Requiem na śmierć ostatniego króla Polski, które wykonamy w roku 220 rocznicy śmierci Stanisława Augusta Poniatowskiego – brata Izabeli Branickiej. Przed koncertem będzie możliwość zwiedzania piwnic pałacowych w ramach współpracy z Muzeum Farmacji. W dniach następnych w Muzeum Podlaskim w Ratuszu w Białymstoku i Ratuszu w Bielsku Podlaskim odbędą się Wieczory Historyczne z gawędą o Izabeli Branickiej podczas których wystąpi klawesynistka – Paulina Tkaczyk prezentując twórczość kompozytorów związanych z dworem Sasów. Również w Bielsku Podlaskim w ufundowanej przez Izabelę Branicką bazylice pw. Narodzenia NMP wystąpi Schola Gregoriana Sancti Casimiri z programem „Cantus Mariales – dawne śpiewy o NMP”. W Niedzielę 18 listopada – przeddzień imienin zostanie zaprezentowany spektakl „Ballet de la musique” w wykonaniu Tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oraz Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” w Auli Widowiskowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii w Białymstoku. Finałem Festiwalu będzie koncertowe wykonanie serenata drammatica „Il sogno di Scipione” Johanna Adolfa Hasse’go w Pałacu Branickich (19.11) w 260 lat od premiery w Warszawie.

Program:

13 XI 2018 (wtorek)
Z wizytą w Piwnicach Pałacowych – Pałac Branickich w Białymstoku
godziny wejść: 15:00, 16:00, 17:00, 18:00
bezpłatne wejściówki do odebrania w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB (prawe skrzydło pałacu) od 5 XI 2018

13 XI 2018 (wtorek) – Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
19:00 Koncert oratoryjny – Józef Kozłowski – Requiem na śmierć ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego w 220 rocznicę śmierci brata Izabeli Branickiej w Pałacu Branickich w Białymstoku. Wykonawcy: Joanna Radziszewska – sopran, Karolina Kuklińska – alt, Aleksander Rewiński – tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko

14 XI 2018 (środa) godz. 19:00 – Ratusz w Białymstoku
oraz
15 XI 2018 (czwartek) godz. 19:00 – Ratusz w Bielsku Podlaskim
Wieczór historyczny, Gawęda o Izabeli Branickiej Andrzeja Lechowskiego i recital Pauliny Tkaczyk – klawesyn.

16 XI 2018 (piątek) godz. 18:30 Bazylika Narodzenia NMP w Bielsku Podlaskim
Koncert Zespołu Śpiewaczego Schola Gregoriana Sancti Casimiri – „Cantus Mariales – dawne śpiewy o NMP”

18 XI 2018 (niedziela) godz. 18:00 – Aula Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii w Białymstoku
Spektakl taneczny – „Ballet de la musique” w wykonaniu Tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oraz Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”

19 XI 2018 (poniedziałek) godz. 19:00 – Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
Koncertowe wykonanie Serenata drammatica „Il sogno di Scipione” Johanna Adolfa Hasse’go w 260 lat od premiery w Warszawie. Wykonawcy: Anna Wolfinger – sopran (Fortuna), Anna Zawisza – sopran (Constanza), Aleksander Rewiński – tenor (Scipione), Michał Sławecki – kontratenor sopranowy (Emilio), Sławomir Bronk – kontratenor altowy (Publio), Orkiestra Festiwalu Sztuk Dawnych pod dyr. Anny Moniuszko.

WSTĘP WOLNY

Organizator: Fundacja Pro Anima

Współorganizatorzy:
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Muzeum Historii Medycyny i Farmacji w Białymstoku

Mecenat Festiwalu:
Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Miasta Białegostoku
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Podlaskiego
PGE Dystrybucja S.A. Oddział w Białymstoku
Open Education Group Sp. z o.o.

Patroni Medialni:

TVP Kultura
TVP 3 Białystok
Kurier Poranny
Polskie Radio Białystok
BialystokOnline.pl

Opisy dłuższe:

13 XI 2018 (wtorek) – Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
19:00 Koncert oratoryjny – Józef Kozłowski – Requiem na śmierć ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego w 220 rocznicę śmierci brata Izabeli Branickiej w Pałacu Branickich w Białymstoku. Wykonawcy: Joanna Radziszewska – sopran, Karolina Kuklińska – alt, Aleksander Rewiński – tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko

Requiem na śmierć ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Józefa Kozłowskiego w Pałacu Branickich w Białymstoku
W ciągu życia Izabeli Branickiej były też momenty trudne, jak choćby ten kiedy otrzymała wiadomość o śmierci swojego brata – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wykonanie utworu napisanego na pogrzeb Króla w 220 rocznicę jego śmierci ukaże twórczość schyłku epoki klasycyzmu. Dodatkowym argumentem za wykonaniem utworu jest fakt, iż jego kompozytor zapewne bywał często w Białymstoku z racji na pełnioną przez jego ojca – Antoniego Kossołowskiego (Kozłowskiego) funkcję kapelmistrza białostockiej orkiestry Branickich w latach (1747-1764) tak więc jest również możliwe, że urodzony 1757 roku Józef Kozłowski okresowo mieszkał w Białymstoku. Requiem, które zamówił u Kozłowskiego przed śmiercią Poniatowski zostało wykonane po raz pierwszy w Petersburgu, ale następnie wielokrotnie wznawiane podczas różnych okazji, również w Polsce, a nawet wydane drukiem w Lipsku (1806). To wielkie dzieło o bogatej obsadzie wykonawczej, przeznaczone na głosy solowe, chór i dużych rozmiarów orkiestrę, dopiero w 2015 roku doczekało się współczesnego wykonania przez Zespół Muzyki Dawnej Capellę Cracoviensis. Również podczas naszego festiwalu zostanie ono wykonane w pełnej obsadzie według zachowanego w Berlinie autografu kompozytora i przy użyciu historycznego instrumentarium. Zagra Orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto a zaśpiewa Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyr. Anny Moniuszko. Partie solowe wykonają: Joanna Radziszewska – sopran, Karolina Kuklińska – alt, Aleksander Rewiński – tenor, Jarosław Bręk – bas

14 XI 2018 (środa) godz. 19:00 – Ratusz w Białymstoku
oraz
15 XI 2018 (czwartek) godz. 19:00 – Ratusz w Bielsku Podlaskim
Wieczór historyczny, Gawęda o Izabeli Branickiej Andrzeja Lechowskiego i recital Pauliny Tkaczyk – klawesyn.

Wieczór historyczny – Gawęda o Izabeli Branickiej oraz recital klawesynowy Pauliny Tkaczyk – Ratusz w Białymstoku
Gawęda dotycząca życia Izabeli Branickiej przybliża publiczności mało znane fakty z życia arystokracji w XVIII wieku. Połączenie gawędy z muzyką kameralną, cieszącą się wielką popularnością w każdej epoce, stanowi cenne uzupełnienie wielkich wydarzeń scenicznych i koncertowych w które obfituje rokrocznie Festiwal Sztuk Dawnych.
Podczas recitalu klawesynowego zostanie przez Paulinę Tkaczyk zaprezentowana twórczość Christlieba Siegmunda Bindera (1723-1789), zapomnianego przez minione dwieście lat drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty, o którego życiu i działalności artystycznej wiemy bardzo niewiele. Jest wielce prawdopodobne, że Binder znał również osobiście sprowadzonego w 1757 roku do białostockiej kapeli z Saksonii organistę i klawicymbaliste – Dominika Grabenbauera, o którym wiemy niestety jeszcze mniej. Prezentacja twórczości Ch.S. Bindera oraz działającego we francji Joseph-Nicolas-Pancrace Royera nauczyciela Marii Leszczyńskiej, będzie ciekawą próbą rekonstrukcji recitali jakie miały miejsce na dworze Branickich w XVIII wieku.

Wieczór historyczny – Gawęda o Izabeli Branickiej oraz recital klawesynowy – Ratusz w Bielsku Podlaskim
Bielsk Podlaski, to oddalone o około 50 km od Białegostoku jedno z najstarszych miast Podlasia. Izabela Branicka od 1760 roku była starościną bielską. Jej zasługą było wytyczenie tzw. „nowego miasta” z późnobarokowym ratuszem i nowym neoklacystycznym kościołem farnym. Powtórzenie Wieczoru historycznego z recitalem Pauliny Tkaczyk będzie doskonałą okazją do wspomnienia zasłużonej nie tylko dla Białegostoku Izabeli Branickiej.

16 XI 2018 (piątek) godz. 18:30 Bazylika Narodzenia NMP w Bielsku Podlaskim
Koncert Zespołu Śpiewaczego Schola Gregoriana Sancti Casimiri – Cantus Mariales – dawne śpiewy o NMP.

Koncert nawiązuje do obchodzonego 16 XI w Diecezji Wileńskej, do której należał niegdyś Białystok – uroczystości NMP Ostrobramskiej. Prezentacja śpiewów Maryjnych mających źródła liturgiczne od średniowiecza aż do czasów współczesnych przez Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri ukaże różne formy muzyczne obecne w muzyce kościelnej tj. Choral gregoriański, średniowieczne dwugłosowe sekwencje z XIII w., utwory wielogłosowe okresu renesansu i baroku a także współczesne. Wszystkie wyrażające nabożeństwo do Matki Bożej, które było bliskie również fundatorce kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Bielsku Podlaskim, w którym się koncert odbędzie – Izabeli Branickiej. W drugiej części koncertu do głosów męskich dołączą żeńskie z zespołu Schola Schola Mulierum Sanctae Haedvigis z Białegostoku.

18 XI 2018 (niedziela) godz. 18:00 – Aula Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii w Białymstoku
Spektakl taneczny – „Ballet de la musique” w wykonaniu Tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oraz Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”
Za pierwowzór widowiska posłużył francuski balet barokowy. Całość otwiera uwertura, zaś kolejne formy muzyczne odwołują się do dorobku muzycznego wybranych krajów Europy. A wszystko to do utworów m.in.: Haendla, Bacha, Lully’ego, Corellego, Sanza, Couperina, Rebela, Haydna. Ożywają instrumenty: gitara hiszpańska, skrzypce, flet, klawesyn, trąbka, bęben, stając się głównymi bohaterami, zarówno w warstwie dźwiękowej jak i wizualnej.

19 XI 2018 (poniedziałek) godz. 19:00 – Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
Koncert Operowy – Serenata drammatica „Il sogno di Scipione” Johanna Adolfa Hasse’go w 260 lat od premiery w Warszawie – Pałac Branickich w Białymstoku
Johann Adolf Hasse był przez 30 lat dyrygentem na dworach Augusta II Mocnego i Augusta III – elektorów saksońskich. Byli oni także w tamtych czasach kolejnymi władcami Polski prawdopodonie dlatego Hasse interesował się muzyką polską i niejednokrotnie próbował nawiązać do jej stylu. Świadczą o tym pojawiające się w jego dziełach ustępy opatrzone słowami alla polacca lub arie nel gusto polacco. Ponadto, w latach 1758–1762 drezdeński zespół niejednokrotnie pojawiał się w Warszawie, gdzie wykonał 12 oper m.in. Nitteti, Demofoonte, Artaserse, Semiramide riconosciuta, Il trionfo di Clelia, Ciro riconosciuto oraz Il re pastore, a także serenata Il Sogno di Scipione. Istnieją poszlaki, że Hasse będąc wraz z dworem Augusta III w Warszawie, gościł również w Pałacu Branickich w Warszawie i w Białymstoku u drugiej po królu osoby w Państwie – Hetmana Wielkiego Koronnego Jana Klemensa Branickiego. Być może z racji na powiązania kapelmistrza białostockiego Antoniego Kossołowskiego z orkiestrą królewską w tym okresie, również dzieła Hassego były wykonywane w białostockim Opernhausie Branickich. Odnalezienie, zrekonstruowanie oraz wykonanie po 260 latach jednoaktowego serenata drammatica „Il sogno do Scipione”, która miała swoją premierę w Warszawie w 1758 roku będzie zatem próbą ilustracji świetności obchodów dnia imienin Pani Krakowskiej. Koncert zostanie wykonany na kopiach instrumentów z epoki.
Wykonawcy: Anna Wolfinger – sopran (Fortuna), Anna Zawisza – sopran (Constanza), Aleksander Rewiński – tenor (Scipione), Michał Sławecki – kontratenor sopranowy (Emilio), Sławomir Bronk – kontratenor altowy (Publio) Barokowa Orkiestra Festiwalu Sztuk Dawnych pod dyr. Anny Moniuszko