Recital fortepianowy „Cinematic Piano”

Kiedy:
1 Grudzień 2017@19:00 – 20:00
2017-12-01T19:00:00+01:00
2017-12-01T20:00:00+01:00
Gdzie:
Sala Audytoryjna
Koszty:
Bez opłat

Aleksander Dębicz jest młodym polskim pianistą i kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza  jest improwizacja. Artysta jest prekursorem nowego kierunku w muzyce klasycznej – nowej europejskiej muzyki improwizowanej, która wyrasta z muzyki klasycznej, nie zaś z jazzu.

Aleksander Dębicz powraca do praktyki znanej do końca XIX wieku, kiedy to kompozytorzy –wirtuozi, jak choćby Bach, Paganini, List czy Chopin, improwizowali przed publicznością. Każdy koncert i każdy recital jest przez to niepowtarzalny – artysta improwizuje, przy niezmiennym zarysie kompozycji, jej ostateczny kształt jest za każdym razem inny, co wynika z emocji chwili, kontaktu artysty z publicznością, reakcji publiczności na muzykę. Dębicz nie opiera się na kolejnej interpretacji zapisu nutowego, ale odnosi się do tego zapisu także
w formie improwizacji. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza
o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego kompozytora.

Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z DJ-ami i grafikami, tworzącymi animacje komputerowe. Trend ten nie jest przypadkowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego pokolenia twórców i słuchaczy.  Jednak główny nurt aktywności artystycznej Aleksandra Dębicza opiera się na muzyce klasycznej, zwłaszcza twórczości Bacha i Scriabina, których jest niezrównanym interpretatorem.

Artysta, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej, doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów m. in: Roberta Levina, Andrasa Schiffa, Andrea Bonatty, Katarzyny Popowej-Zydroń czy Aleksieja Orłowieckiego. Koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in.: I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Bacha na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty Haydna na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Bremie w Niemczech (2005), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w Rumunii (2006), był finalistą Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003) oraz półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010). W 2013 roku, deklasując konkurencję, zwyciężył w konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest.

Dębicz jest także kompozytorem. W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową o tym właśnie tytule.
W 2016 roku Aleksander Dębicz napisał i nagrał muzykę do filmu Michała Bukojemskiego „Zjazd absolwentów”, a także rozpoczął współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, tworząc muzykę do spektaklu „Kłopoty ze spadkiem” i opracowanie muzyczne spektaklu „Fifi”. W 2017 roku napisał muzykę do spektaklu „Marlena”, którego premiera odbędzie się 27.10. 2017 w Teatrze Polskim w Warszawie.

Program:

„Cinematic Piano” – kompozycja Aleksandra Dębicza wydana na debiutanckim albumie przez Warner Classic. Płyta odniosła sukces, zdobywając uznanie krytyki i stając się bestsellerem (album utrzymywał się przez kilka tygodni na pierwszych miejscach w empik i empik.com, przyciągnął także uwagę zagranicznych odbiorców, szczególnie pochlebne recenzje zdobywając m.in. w UK). Podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie artysta otworzył cykl koncertów o tym samym tytule.

Dyrektor FMF, Robert Piaskowski w wywiadzie dla magazynu Presto powiedział: „Odkryciem był Aleksander Dębicz. Cinematic Piano to koncert, który zrobiłem, bo pomyślałem sobie: „fajny jest ten chłopak, bardzo podoba mi się jego płyta, a zrobię taki eksperyment w małej sali, zobaczymy”. A tu kilku minutowe owacje na stojąco, trzy bisy, niebywała wyobraźnia, myślenie formą, pastisz „Ghostwriter” Alexandra Desplata, cała orkiestra pod palcami, to było odkrycie.”

Cinematic Piano to cykl 12 utworów muzycznych inspirowany sztuką filmową. W magazynie Presto w recenzji płyty czytamy: „Gdyby porównać jego grę do materiału, musiałby to być aksamit. Ale nie chodzi tylko o sposób wydobywania dźwięków z fortepianu, ale także o same utwory, które hipnotyzują formą i pięknem zaklętym w motywach. Ma się wrażenie, że Dębicz tworzy je zupełnie bez wysiłku. Płyta „Cinematic Piano” to kompozycje pianisty inspirowane tematami filmowymi i tylko inspirowane. W każdym utworze słychać przede wszystkim Aleksandra Dębicza. Od pierwszych dźwięków czujesz, że ta muzyka mogłaby stanowić tło filmu z najwyższej półki. Artysta pokazuje w nich wielką wrażliwość na brzmienie instrumentu. Jego muzyka brzmi miękko i pięknie, wchodząc pod skórę i w głąb umysłu. Dębicz czaruje interpretacją a w wirtuozerskich trylach i pasażach porywa, nie tracąc przy tym miękkości i uczuciowości. Taki dzisiejszy Chopin lub Paderewski.”

CINEMATIC PIANO:
1. Opening                                                             
2. A Letter to Mr. Desplat                               
3. The Temple                                                        
4. Fun in The Park                                                 
5. Prometheus                                                        
6. A Letter to Mr. Newman                            
7. Noir                                                                        
8. The Wannabe Spy                                            
9. The Island                                                           
10. The Thief in Persia                                            
11. Song of Destiny                                                
12. Find Your Neverland

wstęp wolny – zapraszamy