Koncert Orkiestry Symfonicznej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku UMFC

Kiedy:
14 Marzec 2017@19:00 – 20:00
2017-03-14T19:00:00+01:00
2017-03-14T20:00:00+01:00
Gdzie:
Sala Koncertowa
Podleśna 2
Białystok
Polska

Tadeusz Karolak – dyrygent
Karel Dohnal – klarnet (Czechy)

W programie:

Karol Kurpiński – Koncert B-dur na klarnet i orkiestrę
Żaneta Rydzewska – Koncert na klarnet i orkiestrę (prawykonanie)
Ludwig van Beethoven – V Symfonia c-moll op. 67

Tadeusz Karolak
Studia dyrygenckie ukończył w Akademii Muzycznej im.F. Chopina w Warszawie. Bezpośrednio po uzyskaniu dyplomu został asystentem prof. Bohdana Wodiczki na tej uczelni. W latach 1981-84 kierował założoną przez siebie Orkiestrą Kameralną Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Od roku 1986 do dziś jest dyrygentem w Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach 1999-2004 był szefem Orkiestry Symfonicznej w Teatrze „Roma” w Warszawie. Współpracował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie. Dyrygował niemal w całej Europie, m.in. na prestiżowych festiwalach Karintische Sommer, czy Dresdner Festwoche. Ma w repertuarze ponad 40 oper. W jego dorobku znajdują się nagrania płytowe, m.in. wszystkie koncerty fortepianowe W.A. Mozarta z solistką Vivianą Sofronitzki. Dokonał nagrań muzyki do ponad 60 filmów fabularnych Jest również absolwentem Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Karel Dohnal
wybitny czeski klarnecista. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów klarnetowych. Studiował w Pradze, Londynie, Berlinie, Hilversum i w Petersburgu. Koncertuje jako solista w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, z bogatym i zróżnicowanym repertuarem – od utworów klasycznych po światowe premiery. Wykonuje także muzykę kameralną, m.in. w kooperacji z Tokyo String Quartet, Pavel Haas Quartet i Talich Quartet czy też z Editą Gruber (sopran koloraturowy). Jest także członkiem zespołów PhilHarmonia Octet i Trio Amadeus. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Jego wykonania Harlekina K. Stockhausena czy też Koncertu klarnetowego A. Hillborga – zawierające elementy tańca i pantomimy – spotkały się z dużym uznaniem krytyków i publiczności. Karel regularnie prowadzi lekcje mistrzowskie zarówno w Czechach, jak i zagranicą. Nagrał liczne utwory dla Czeskiego Radia oraz na CD. Na jego najnowszej płycie znalazły się koncerty klarnetowe J. Francaix, R. KubínaM. Kabeláča nagrane wraz z Praską Radiową Orkiestrą Symfoniczną oraz Morawską Filharmonią Olomouc. Karel Dohnal jest również wykładowcą na Uniwersytecie Ostrawskim i klarnecistą orkiestry Opery Narodowej w Pradze. Jest ambasadorem marki Selmer oraz D´Addario Woodwins. Gra na klarnetach Selmer Privilege i stroikach D´Addario Woodwind – Reserve Classic.

Żaneta Rydzewska
(ur. 1991) –  studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina od roku 2011 w klasie klarnetu ad. dr. Wojciecha Mrozka, a od roku 2014 w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryto. W latach 2010-13 została laureatką Festiwalu Młodych Twórców i Festiwalu Esperanto w Białymstoku oraz otrzymała stypendia: Fundacji Porozumienie Bez Barier  J. i A. Kwaśniewskich program – Młode talenty, Agrafka muzyczna (Fundacja Pro Bono), Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W 2011roku nagrała pierwszą płytę z własnymi utworami w studiu Polskiego Radia w Białymstoku w ramach projektu „Spod znaku Melpomeny”. W 2014 roku na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Patri Patriae” w Katowicach zdobyła wyróżnienie utworem Elegia na klarnet i orkiestrę kameralną. W roku 2015 otrzymała II nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim w Warszawie za utwór Winterwald na klarnet, akordeon i perkusję. W latach 2015-16 uczestniczyła w programie „Next Generation” – Donaueschinger Musiktage. W roku 2016 otrzymała II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „…kiedy myślę Berio…” we Wrocławiu za utwór Les mots se moquent de nous na akordeon i kwartet smyczkowy. W lipcu 2016 roku została laureatką VII edycji konkursu kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego w Warszawie  za utwór String quartet, a we wrześniu tego samego roku laureatką Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego organizowanego przez zespół muzyki nowej AKOM Ensemble w Rotterdamie za utwór A complaint na sopran, klarnet, waltornię, perkusję i fortepian. Od września 2016 jest Przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Jej utwory były wykonywane na wielu koncertach i festiwalach w Polsce (m.in.Warszawska Jesień), Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Włoszech. Do jej ważniejszych utworów należą: Opowieść na klarnet solo (2010), Który skrzywdziłeś… na mezzosopran i fortepian (2013), Elegia na klarnet i orkiestrę kameralną (2014), SynEsthESiA na akordeon solo (2014), Gestern ist sie von mir gegangen… na baryton i fortepian (2015), Winterwald na klarnet, akordeon i perkusję (2015), MorE na zespół kameralny (2015), Les mots se moquent de nous… na akordeon i kwartet smyczkowy (2015), Róża na orkiestrę symfoniczną (2016), String quartet (2016),  IN na orkiestrę smyczkową, Am Scheideweg na klawesyn i akordeon (2016),
A complaint
na sopran, klarnet, waltornię, perkusję i fortepian (2016), Hidden na klarnet, altówkę, akordeon i perkusję (2016), Folla na altówkę i akordeon (2016), Dauer na klarnet i warstwę elektroniczną (2017), Koncert na klarnet i orkiestrę (2017).