KOLORY KAMERALISTYKI

Kiedy:
20 Luty 2018@19:00
2018-02-20T19:00:00+01:00
2018-02-20T19:15:00+01:00
Gdzie:
Ratusz Miejski – Muzeum Podlaskie
rynek Kościuszki 10
15-426 Białystok
Polska

Współorganizacja: Muzeum Podlaskie w Białymstoku – Ratusz

 

Występują:
Marta Wróblewska – sopran
Urszula Iżbicka – fortepian
Anna Wróbel – wiolonczela
Kamil Łomasko – kontrabas
Małgorzata Marczyk – fortepian
Aleksandra Pawluczuk – flet

Program:
R. Quilter – Take, O Take those lips away op. 23. nr 4.
R. Quilter – Come away, Death op. 6 nr 1
O Mistress mine op. 6 nr 2
Blow, blow, Thou Winter Wind op. 6 nr 3
A. Borodin – 3 pieśni z cyklu „Pieśni i romanse”
Krasawica-rybaczka
Razlubiła krasna-diewica
Słuszajtie, padrużeńki, piesienku maju
P. Wróbel – Zamyślenie motyla
C. Debussy Beau soir
Nuit d’etoiles
G. Fauré Après un rȇve
Adieu
E. Paladilhe Psyché
C. Debussy Mandoline
G. Bottesini Une bouche aimée
J. Martini Plaisir d’amour
E. Fine A Bird in a Gilded Cage
A. Terschak Die Nachtigall

Wstęp na koncert 2 zł

MARTA WRÓBLEWSKA – sopran, doktor sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Jest adiunktem na białostockim Wydziale Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz nauczycielem śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku. Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Hiszpania, Niemcy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Ponadto ma w dorobku około 80 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Dokonała wielu prawykonań. W roku 2011 utworzyła duet kameralny z pianistką Urszulą Iżbicką. Jest ceniona jako solista i śpiewak-kameralista zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, a także z zespołami wokalnymi: Subtilior Ensemble, Diletto oraz Ensemble QuattroVoce, którego jest kierownikiem artystycznym. Współpracuje z zespołami: Bornus Consort, Il Tempo, Capella Cracoviensis. Od roku 1999 współtworzy Oktet Wokalny Gaudium. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. J. Sleńdzińskiej, Europejskim Festiwalu Muzycznym „Gloria”, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia oraz licznych cyklach koncertowych, m.in.: Arcydzieła muzyki oratoryjno-kantatowej, Muzyka Mistrzów Baroku, Aria w Galerii. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego. W roku 1998 nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka. Ma w dorobku dwadzieścia płyt kompaktowych (DUX, Acte Préalable, Musicon). Niejednokrotnie były one nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, m.in. płyta z utworami Z. Stojowskiego – Kantata Modlitwa za Polskę, nagrana przez Chór i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej która w lutym 2009 roku została wyróżniona przez brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna. W roku 2014 artystka nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partię solową w operze marionetkowej „Kantata o kawie” J.S. Bacha.

URSZULA IŻBICKA – urodziła się w Białymstoku. Jest absolwentką Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku w klasie fortepianu prof. Alicji Makal i Gabrieli Jeleckiej. W roku 1998 ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne w Białostockiej Filii Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fortepianu prof. J. Kadłubiskiego. W roku 1994, na zaproszenie prof. Kadłubiskiego, jako studentka pierwszego roku studiów wzięła udział w promocji polskiego wydania książki Gyorgy Sandora pt. „O Grze na Fortepianie” w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina w Warszawie , wykonując Poloneza Chopina. W roku akademickim 1995/96, jako jedyna reprezentantka białostockiej Filii AMFC wystąpiła w „Żywym Wydaniu Wszystkich Dzieł Fortepianowych I. J. Paderewskiego” w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jeszcze w okresie studiów brała udział w licznych koncertach Uczelni macierzystej w Białymstoku, wielokrotnie także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. S. Moniuszki w Warszawie, Pałacu Buchholtza w Supraślu, na Zamku w Ostródzie, w Czeskim Centrum SPAM w Warszawie, a także w Szkołach Muzycznych Sochaczewa, Olsztyna i Ełku. W lipcu 1993 roku uczestniczyła w Festiwalu Pianistycznym w Dusznikach – Zdroju, pracując pod kierunkiem prof. Włodzimierza Obidowicza. W 1998 roku, będąc studentką piątego roku, została wytypowania do wykonania V-go koncertu fortepianowego Es-dur op. 73 – L. van Beethovena z orkiestrą Filharmonii Białostockiej pod dyrekcją Joanny Nowickiej. W październiku 1999 roku została delegowana przez JM Rektora AMFC prof. Ryszarda Zimaka do uczestnictwa w całorocznym Festiwalu Chopinowskim odbywającym się w Nowym Jorku pod nazwą „Chopin at Mannes”, organizowanym przez Mannes College of Music. W listopadzie 2010 roku nagrała w Studio Polskiego Radia w Warszawie solową płytę CD z utworami Roberta Schumanna i Césara Francka. W roku 2007 objęła funkcję pianisty – akompaniatora ze studentami wokalistyki na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku w klasie śpiewu prof. Cezarego Szyfmana. Niejednokrotnie towarzyszyła studentom wokalistyki jako pianista w Ogólnopolskich Konkursach Wokalnych, m. in. w Dusznikach-Zdroju, Krakowie, Warszawie. Uczestniczyła w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez profesorów i śpiewaków wielkich scen operowych takich jak: Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Włodzimierz Zalewski, Józef Frakstein, Jacek Laszczkowski, Alison Pearce (Wielka Brytania), Kazimierz Pustelak, Jerzy Artysz, Krystyna Szostek-Radkowa. W 2011 roku wzięła udział w prawykonaniu oraz nagraniu Pieśni na głos z fortepianem współczesnego kompozytora białostockiego Zbigniewa Popielskiego do słów Małgorzaty Bielickiej. W tym samym roku utworzyła duet kameralny wspólnie z sopranistką Martą Wróblewską, obecnie jest doktorem i adiunktem UMFC Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego w Białymstoku. W październiku 2015 roku była pianistą konkursowym w XIII Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim. Jako czynny uczestnik wielu Seminariów Ogólnopolskich oraz Kursów Mistrzowskich w naszej Białostockiej Uczelni doskonaliła swoje umiejętności pianistyczne pod kierunkiem wybitnych pedagogów – pianistów: Jerome Rose’a / USA /, Micael’a O’Rourke /Irlandia /, Moniki Catania / Włochy /, Josepha Banowetza / USA /, Desiré N’Kaoua / Francja /, Adama Wodnickiego /USA/, Wiktora Mierżanowa /Rosja/, Radosława Kvapila (Czechy),Włodzimierza Obidowicza, Andrzeja Jasińskiego, Waldemara Malickiego, Wojciecha Świtały, Joanny Domańskiej, Zbigniewa Raubo, Katarzyny Popowej – Zydroń, a także jako słuchacz – wybitnych muzyków innych spcjalności instrumentalnych: Clarence’a Myerscough, Nadii Myerscough (Wielka Brytania), Angela i Francesca Pepicelli (Włochy), Paola Bandini (Włochy), Jerzego Marchwińskiego, Kazimierza Michalika, Andrzeja Mysińskiego, Romana Lasockiego, Tadeusza Gadziny.

Kamil Łomasko Urodził się w Białymstoku. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie fortepianu mgr Krystyny Wachowskiej oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Lutosławskiego w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. Leszka Sokołowskiego. W 2006 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, Filia w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. Leszka Sokołowskiego.
Jest laureatem nagród i wyróżnień na konkursach kontrabasowych. W 2000 roku otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Przesłuchaniu Uczniów Klas Wiolonczeli i Kontrabasu Szkół Muzycznych II Stopnia w Elblągu. W 2002 roku zdobył wyróżnienie na VII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A. B. Ciechańskiego w Poznaniu. W 2006 roku zdobył wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi. Natomiast w 2013 roku zdobył wyróżnienie na Konkursie Osobowości Kontrabasowych w ramach I Międzynarodowego Sympozjum Kontrabasowego we Wrocławiu.
W 2001 roku został stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W 2003 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W 2015 roku otrzymał Stypendium Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego „MŁODA POLSKA” na zakup kontrabasu.
Występował jako solista z orkiestrą „Concerto Avenna” w Warszawie, orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. Pod patronatem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci koncertował w Muzeum I.J. Paderewskiego (Łazienki Królewskie) w Warszawie. Wystąpił w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie.
Uczestniczył w Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatach Muzycznych w Szczecinie. Brał udział w mistrzowskich kursach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Janowcu, Łańcucie i w Białymstoku.
Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz orkiestrą „Sinfonia Varsovia”. Od 2002 roku, jako kameralista gra w duecie z pianistką ad. dr Olgą Anikiej, występując w Polsce i za granicą. W latach 2013-2014 prowadził zajęcia z kameralistyki i studiów orkiestrowych w ramach Warsztatów Orkiestrowych i Kameralnych „MUZYKA NASZYCH CZASÓW” w Inowrocławiu. W 2017 roku prowadził zajęcia indywidualne w ramach Wakacyjnych Warsztatów Muzycznych „Czas na Muzykę” w Szeligach k/Ełku.
Ponadto w latach 2007-2014 był asystentem w klasie kontrabasu prof. Leszka Sokołowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku. Od 2004 roku jest członkiem orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej-Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, gdzie obecnie piastuje stanowisko kontrabasisty – I głos. Od 2014 roku jest nauczycielem klasy kontrabasu w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku. W grudniu 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w rodzimej uczelni.

Anna Wróbel urodziła się 13 września 1981 r. w Warszawie. Pochodzi z rodziny o szerokich tradycjach muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiała u prof. A. Orkisza, R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz  I. Monighettiego. W 2007 r. miała zaszczyt i niewątpliwą przyjemność uczestniczyć w kursach zorganizowanych w Caracas, a prowadzonych przez świetnego wenezuelskiego wiolonczelistę dr Williama Molinę. Na zakończenie kursu, w ramach uznania dla jej talentu i zdolności została przyjęta w poczet członków elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej.  Anna Wróbel urodziła się 13 września 1981 r. w Warszawie. Pochodzi z rodziny o szerokich tradycjach muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiała u prof. A. Orkisza, R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz  I. Monighettiego. W 2007 r. miała zaszczyt i niewątpliwą przyjemność uczestniczyć w kursach zorganizowanych w Caracas, a prowadzonych przez świetnego wenezuelskiego wiolonczelistę dr Williama Molinę. Na zakończenie kursu, w ramach uznania dla jej talentu i zdolności została przyjęta w poczet członków elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej.   Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka  z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w wielu miastach Polski, krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli, gdzie w 2010 r. wykonała utwór Piotra Wróbla „Moliendo cafe” oparty na wenezuelskich melodiach ludowych. Wykonanie to, wraz z zespołem Camerata Vistula spotkało się z ogromnym aplauzem wenezuelskiej publiczności. Koncert Anny Wróbel w Caracas zaszczycił też dr Jose Antonio Abreu, twórca wenezuelskiego systemu edukacji muzycznej „El sistema”, który pochwalił zarówno kompozycję, jak i wykonanie. „Moliendo cafe” zostało uroczyście zadedykowane dr Jose Antonio Abreu. Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Również jako pierwsza, od 1868 r. wykonała i, wraz z zespołem Camerata Vistula nagrała dla „Pro Musica Camerata” – utwór polskiego kompozytora Antoniego Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy. Wraz z pianistą M. Rutkowskim nagrała dla firmy „Dux” Suitę na wiolonczelę i fortepian – innego, znakomitego polskiego kompozytora – Aleksandra Kulikowskiego. Anna Wróbel ma na swoim koncie także pierwsze współczesne wykonanie „Fantazji” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną A. Stolpego oraz „Serenady” na ten sam skład – M. Popławskiego, a także „Suity” Witolda Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet smyczkowy. Wraz z pianistą Mariuszem Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes”, na której znalazły się polskie miniatury wiolonczelowe. Jest to światowa premiera fonograficzna.  Anna Wróbel, wraz z Rodzicami – Andrzejem Wróblem i Elżbietą Piwkowską-Wróbel tworzy Rodzinne Trio Wiolonczelowe, którego koncerty zawsze spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony publiczności. Dla tej formacji powstało wiele utworów takich polskich kompozytorów jak Jerzy Maksymiuk, Jerzy Derfel, Benedykt Konowalski, Piotr Wróbel.Anna Wróbel prowadzi ożywioną działalność koncertową, grając zarówno w zespołach kameralnych i orkiestrach. Występuje też jako solistka.  Anna Wróbel jest też absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 2012 Anna Wróbel uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 2016 otrzymała habilitację. Wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza nagrała Koncert wiolonczelowy Aleksandra Kulikowskiego, a z zespołem Camerata Vistula nagrała płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się utwory polskie na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Są to, kolejne w dorobku wiolonczelistki – światowe premiery fonograficzne. Ostatnio artystka nagrała wszystkie kaprysy na wiolonczelę solo Alfredo Piattiego. Anna Wróbel od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku.

Małgorzata Marczyk Pianistka, urodzona 1 stycznia 1991 r. w Zambrowie. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku w klasie fortepianu prof. Jerzego Maciejewskiego. Część studiów odbyła w Estonian Academy of Music and Theatre w Tallinie (Estonia) w klasie fortepianu rektora tamtejszej uczelni, Peepa Lassmanna. W maju 2016 roku uzyskała dyplom ukończenia Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Obecnie słuchaczka Podyplomowych Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Swoje umiejętności z zakresu pianistyki zarówno solowej, jak i kameralnej doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich i seminariach pianistycznych w Polsce i za granicą (m.in. w Royal College of Music w Londynie, uzyskując II nagrodę za najlepszy występ podczas finałowego koncertu uczestników kursu). Współpracowała z najznakomitszymi artystami światowej pianistyki (Elżbieta Tarnawska, Andrzej Jasiński, Andrzej Tatarski, Roustem Saitkoulov, Kevin Kenner).
Uczestniczyła w wielu konkursach solowych i kameralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, zdobywając m.in. wyróżnienie w XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego – Łomianki/Izabelin 2012. W 2013 roku brała udział w międzynarodowym projekcie orkiestrowym „I, Culture Orchestra”, zrzeszającym młodych muzyków z Europy Wschodniej, w ramach którego koncertowała w Polsce, Szwecji, Danii, Estonii, Ukrainie, Islandii oraz podczas Szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie.
Jako solistka i kameralistka koncertuje w wielu miastach Polski i poza jej granicami. Nieprzerwanie współpracuje z wieloma instytucjami kultury oraz uczestniczy w licznych festiwalach muzycznych (Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej, Podlaski Festiwal Nauki Sztuki Filharmonia Narodowa, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne,). Na polu kameralistyki, którą darzy szczególnym zainteresowaniem, współpracuje z wieloma instrumentalistami i wokalistami, wykonując głównie utwory polskich kompozytorów. Preferencje repertuarowe pianistki kierują się ku muzyce kameralnej XIX i XX wieku. Wraz z wiolonczelistką Anną Wróbel podczas licznych koncertów, projektów i festiwali dokonała wielu wykonań i prawykonań polskich dzieł muzyki wiolonczelowej i fortepianowej.
Od 2014 roku nieprzerwanie współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Obecnie zatrudniona na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest pianistką w klasie śpiewu solowego ad. dr hab. Adama Zdunikowskiego we współpracy z Zakładem Wokalistyki Wydziału Instrumentalno–Pedagogicznego w Białymstoku.