Alina Mleczko

alina mleczko

Pierwsza kobieta, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Davida Pitucha i Krzysztofa Herdera.W 1995 zadebiutowała w Filharmonii Narodowej wykonując Fantazję na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową Heitora Villa- Lobosa.

Wydała pięć solowych płyt. Dwie z nich nominowane były do nagrody fonograficznej Fryderyk. Nagrodzona przez magazyn Classique we Francji za płytę Siesta.   Otrzymała także wyróżnienie Rewelacja Audio Video za płytę Fiesta. Jej ostatni solowy album Alina Mleczko-saxophone,zawierający sonaty (Hindemith, Creston, Woods, Yoshimatsu) otrzymał znakomite recenzje m.in. w magazynie Gramophone w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak poprzednie, wydany jest nakładem DUX.

Amerykańskie pismo muzyczne Saxophone Journal poświęciło jej artykuł gdzie przedstawia ją jako jedną z najlepszych , najbardziej interesujących saksofonistek świata.

Jako solistka koncertuje z orkiestrami m.in. Capella Istropolitana, Narodowa Orkiestra Ukrainy, Duńska Orkiestra Radiowa a także z najlepszymi polskimi orkiestrami m.in. Symfonią Varsovią z którą również odbyła turnee po Niemczech jako solistka w koncercie na saksofon i orkiestrę smyczkową Aleksandra Głazunowa. Wśród dyrygentów z którymi współpracowała znajdują się m.in. Jacek Kaspszyk, Roman Kofman, Hermann Breuer, Kazimierz Kord, Volodymyr Sirenko, Volker Schmidt- Gertenbach, Marek Moś, Michał Dworzyński, Krzysztof Słowiński ,Paweł Kotla, Anna Mróz, Victoria Zhadko, Marzena Diakun. Z równym powodzeniem wykonuje utwory z klasycznego repertuaru na saksofon (Glazunow, Ibert, Debussy, Villa-Lobos)jak i muzykę współczesną(Penderecki, Balakauskas, Szymański, Sikora, Sielicki, Grudzień, Mykietyn, Pstrokońska-Nawratil) Koncertuje w wielu krajach Europy i USA. Grała m.in. na festiwalach: Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego, Two Days &Two Nights w Odessie, Musica Polonica Nova, Vratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Elektronicznej w Pradze, Festiwal Kultury Latynoamerykańskiej.Angażuje się w niecodzienne projekty muzyczne, jak np. Adam Jarzębski – Muzyka Polskiego Baroku gdzie gra partie solowe we własnym opracowaniu na saksofonie sopranowym wraz z instrumentami dawnymi. Jednym z ostatnich takich projektów jest spektakl „Saksofon” na podstawie powieści Wiesława Myśliwskiego. Tekst interpretowany przez Mariusza Bonaszewskiego ,ilustruje muzycznie własnymi improwizacjami.

Prowadzi klasę saksofonu w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2011 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i od tego roku prowadzi klasę saksofonu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, na stanowisku adiunkta.

Bierze udział w projektach związanych z muzyką improwizowaną, alternatywną , jazzem i ethno.

Alina Mleczko gra na saksofonach firmy Paul Mauriat.

Fragmenty recenzji

…Cudownie donkichotowska, a zarazem egzotyczna „Fuzzy Bird” Sonata Yoshimatsu stanowi prawdziwy klejnot w repertuarze. Wyczuwa się tu całkowitą identyfikację artystki z graną przez nią muzyką. Można więc przypuszczać, że jeszcze nie raz usłyszymy o tej utalentowanej wykonawczyni.

Gramophone Magazine 2010

…Alina Mleczko gra z dużą swobodą dźwięku, momentami osiągając zadziwiającą moc brzmienia…

Classique 2010

Alina Mleczko, nieprzeciętny muzyk, który nawet na najprostszej melodii odciska swoje piętno. Potrafi opowiadać, stworzyć odpowiedni nastrój. Każda fraza jest bardzo naturalna, bardziej wyśpiewana niż zagrana.

Kamerton 2003

„Charakterystyczne brzmienie saksofonu Aliny Mleczko- frazy ,które nikogo nie pozostawią obojętnym , z drugiej strony niezależność, wolność  w poruszaniu się pomiędzy gatunkami ,zabawa dźwiękiem i dystans do samej siebie- wszystko to gwarantuje ciekawy ,wyjątkowy koncert.”

Zapowiedz jednego z koncertów (Gazeta Wyborcza)

… mistrzostwo warsztatowe solistki jest bezdyskusyjne, bez trudu wydobywa barwy i nastroje z instrumentu, który skazany jest głównie na byt w muzyce jazzowej.

Klasyka2005

..swoją artystyczną drogą Alina Mleczko udowadnia że saksofon jest instrumentem o fascynującym brzmieniu i wielkich możliwościach, daje pole zarówno do popisów wirtuozowskich, jak i do zaprezentowania wrażliwości na nastrój i barwę. Kompozytorom stwarza okazję do przekraczania granic między muzyką klasyczną i jazzową….

Hi Fi Muzyka luty 2010

Saksofonistka Alina Mleczko specjalizuje się w nietypowych projektach; często wykonuje współczesne kompozycje, które zamawia u swoich młodych kolegów. Nowa jej płyta „Siesta” zawiera tym razem repertuar bardziej popularny, choć ambitny. Są to znane hity muzyki poważnej, dobrane pod kątem melodyjności i nostalgiczności – w sam raz na odpoczynek w czasie upalnej sjesty. Jest tu i „Pawana dla zmarłej infantki” Ravela, i „Światło księżyca” Debussy’ego, i „Wokaliza” Rachmaninowa, ale nie brak obowiązkowych w takich zestawach Piazzolli, Jobima czy Ennia Morricone z „Cinema Paradiso”. Wydawałoby się – banał, a jednak nie: to dzięki szczególnemu, oryginalnemu zestawieniu instrumentów – saksofonu z kwartetem smyczkowym. Jest to kwartet Prima Vista, złożony z muzyków, którzy przez wiele lat grali w orkiestrze Sinfonia Varsovia; od niedawna weszli na samodzielną drogę. Alina Mleczko świetnie dostraja się do towarzyszących jej muzyków.

Polityka 2003